Vecka 18

Alla tre klasserna är nu indelade i 5-7 grupper och med 3-5 elever i varje grupp. Varje grupp har sedan fått en kung tilldelad sig. I gruppen bestämmer ni sedan vad och vem som skall skriva vad. Alla skriver varsin artikel. Tänk på att först läsa olika texter om kungen och vad som hände då han var kung, innan ni skrider till verket och börjar skriva.

Utöver detta skriver ni ytterligare en text och då om något ni själva väljer. Varje elev skall alltså skriva två texter var.

Det ni skriver skall vi sedan publicera i "Stormaktstidningen".

Jag förväntar mig att alla i gruppen lär sig allt om det ni som enskilda elever i gruppen väljer att skriva om och det ni blivit tilldelade.

Även på svenska timmarna kan ni skriva på era artiklar.

Obs Glöm inte att först läsa flera olika texter. Ha inte för bråttom med att börja skriva artikeln utan grunna ordentligt först hur ni skall skriva den, som t ex intervju, insändare m m.

Ni har ingen läxa till vecka 19

Jag har rättat Afrikaskrivningen och eleverna har fått tillbaka dem. Maxpoäng var 84 och godkänt var 42.
Jag har bett er att ta hem skrivningen och visa era föräldrar.
De elever som inte klarade godkänt eller som ännu inte gjort det, kan göra om provet på måndag i vecka 19.

En del elever gör om det muntligt för mig. De som gör det har fått olika tider av mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0